Saltar al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Página

1. Problemes que es pretenen resoldre amb la modificació normativa

En els darrers anys hi ha hagut un gran avenç tecnològic en matèria de vigilància i seguretat. Un dels àmbits en els quals s'han fet avenços més importants és l'ús de aeronaus no tripulades. Més concretament, en l'ús dels RPAS, "Remotely Piloted Aircarft Systems" o, el que és el mateix, sistemes aeris pilotats per control remot, popularment coneguts com drons.

El terme municipal té una superfície aproximada de 212 Km2 i una població de 140.080 habitants segons dades d'Idescat de 2021. La ciutat és capital de província amb dues zones de població molt diferenciades: per una banda, la ciutat com a tal, amb una extensió de dues mil hectàrees; i, per una altra, l'horta, amb una extensió de 19.000 hectàrees i amb 214 km de carreteres i camins. Així mateix, hi ha dues entitats municipals descentralitzades, com son Raimat i Sucs, a 17 i 23 km de distancia de la capital, respectivament.

planol-lleida

D'altra banda, el municipi disposa d'un gran pulmó natural anomenat la Mitjana, amb una extensió d'unes 90 hectàrees.

Aquesta extensió i configuració del terme municipal constitueix una particularitat que cal tenir en compte a l'hora de preveure les possibilitats d'actuació i de resposta immediata de la policia local en tot el terme municipal en tasques com la prevenció d'il·lícits penals i administratius, com ara els abocaments de residus a l'Horta, o altres activitats pròpies de la Guàrdia Urbana, com la recerca de persones desaparegudes o el control del trànsit.

2. Necessitats i oportunitat de l'aprovació de la normativa

L'eficàcia i l'eficiència en l'atenció en tot el terme municipal, atesa la seva extensió i configuració, es poden millorar, més enllà de l'increment d'agents de la Guàrdia Urbana, dotant progressivament la policia local dels avenços tecnològics al nostre abast per fer més eficaç i eficient el desenvolupament de les seves funcions. Entre aquestes avenços hi destaca l'ús de drons, tal com han anat fet en els darrers anys altres policies locals de Catalunya o el mateix Cos de Mossos d'Esquadra. 

L'ús de drons per part de la nostra Guàrdia Urbana representaria un suport tecnològic molt important per garantir la seguretat en tot el terme municipal, ampliant la vigilància des de l'aire i permetent estendre a grans extensions de terreny activitats que ara es poden realitzar de forma més limitada, com la cerca de persones desaparegudes, el control del trànsit, el control de grans aglomeracions de persones, etc. I tot això amb una excel·lent relació de cost benefici, atès l'assequible preu de les aeronaus i els reduïts costos de funcionament i manteniment. 

3. Objectius de la norma

La utilització civil d'aeronaus pilotades per control remot (drons) està regulada pel Reial Decret 1036/2017, de 15 de desembre. L'article 3 d'aquesta norma estableix les exclusions parcials en l'aplicació de llurs disposicions. Entre aquestes exclusions es recullen a l'apartat 2 de l'esmentat article les operacions de policia atribuïdes a les forces i cossos de seguretat, entre els quals les policies locals. Tanmateix, i en relació amb les policies locals, es disposa que les seves operacions amb drons es realitzaran d'acord amb les condicions establertes en els seus respectius reglaments, de manera que no es posi en perill a cap altre usuari de l'espai aeri ni a les persones i bens subjacents. 

En conseqüència, l'objectiu de la norma és establir les condicions d'acord amb les quals la Guàrdia Urbana i els seus agents podran utilitzar els drons en el desenvolupament de llurs operacions i activitats pròpies. 

Aquesta regulació haurà d'incloure, en tot cas, els següents aspectes:

  • En relació amb les aeronaus: condicions per a la serva identificació; requisits dels equips; i condicions de custòdia i manteniment dels equips

  • Requisits per poder pilotar els drons adscrits a la Guàrdia Urbana.

  • Requisits per poder exercir les funcions d'observador en els vols dels drons adscrits a la Guàrdia Urbana. 

  • Plans i procediments de vol.

  • Vols i operacions de vol.

  • Documentació: llibres i manuals preceptius. 

4. Possibles solucions reguladores i no reguladores

D'acord amb el que s'estableix a l'article 3.2 del Reial Decret 1036/2017, de 15 de desembre, pel qual es regula la utilització civil d'aeronaus pilotades per control remot (drons), es preceptiu regular mitjançant reglament municipal l'ús de drons per part de les policies locals. 

Per tant, no es contemplen solucions no normatives mitjançant un instrument diferent a la disposició normativa de caràcter general (en aquest cas, reglament municipal), atès que aquest és l'instrument jurídic fixat amb caràcter preceptiu a l'article 3.2 del Reial Decret 1036/2017, de 15 de desembre.

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir